دستگاه پرکن مایعات پمپی

دستگاه پرکن مایعات پمپی چیست؟ چه ویژگی هایی دارد؟ پرکردن مایعات به داخل ظروف توسط مکانیزم پمپ انجام می ‌شود. در واقع پمپ، انتقال مایعات از مخزن به نازل را برعهده دارد و در نهایت نازل، مایع را به داخل ظرف هدایت می‌کند.

پرکن‌های مایعات پمپی در انواع غلیظ و رقیق ساخته می‌شوند. پرکردن مایعاتی که ویسکوزیته بالایی دارند مانند عسل و مربا به وسیله پرکن‌های غلیظ انجام می‌ شود. پمپ این دستگاه‌ها چنان فشار و قدرتی دارد که انتقال مایعات به ظروف به راحتی انجام می ‌شود. مایعاتی مانند آب، نوشیدنی‌ها و شوینده‌ها که ویسکوزیته کمی دارند به وسیله دستگاه‌های پرکن رقیق به داخل ظروف انتقال پیدا می‌ کنند. پمپ این دستگاه‌ها در مقایسه با پرکن‌های غلیظ فشار و قدرت کم‌تری دارد. پرکن‌های پمپی در انواع دستی، نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک تولید و عرضه می‌ شوند. پرکن دستی اغلب در محیط آزمایشگاهی و برای مایعات کم حجم کاربرد دارد. دستگاه‌های نیمه اتوماتیک برای مایعاتی با حجم متوسط و پرکن مایعات اتوماتیک برای مایعاتی با حجم زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دستگاه پرکن مایعات پمپی از دقت بالایی برخوردار است و برای تزریق مایعاتی با ویسکوزیته زیاد کارآیی دارند. همچنین این دستگاه‌ها دارای سرعت عمل بالایی هستند.  ویژگی‌های ذکر شده فواید پرکن مایعات پمپی هستند و قیمت گران و نیاز به مراقبت مداوم و منظم از معایب این دستگاه شمرده می شود. این محصول در صنایع مختلف دارویی، آرایشی، بهداشتی و صنایع غذایی استفاده می‌ شود.

انواع پرکن مایعات پمپی

پرکن مایعات پمپی بر حسب روش کنترل حجم مایعات به دو گروه تقسیم می‌شوند:

  • پرکن‌های مایعات پمپی تایمری
  • پرکن‌های مایعات گرمی وزنی

 

پرکن‌های تایمری

در این دستگاه حجم مایع بر اساس زمان عملکرد پمپ تنظیم می ‌شود. برای پر کردن مایعات رقیق و نیمه غلیظ این دستگاه کارآمد است.

 

پرکن‌های گرمی وزنی

در این دستگاه حجم مایع پرشده بر اساس وزن مایع تنظیم می‌ شود. این دستگاه برای مایعات غلیظ با ویسکوزیته بالا به کار می ‌رود.

 

پرکن مایعات پمپی چه کاربردی دارد؟

همان طور که بیان شد این دستگاه برای تزریق مایعاتی با ویسکوزیته بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. پرکن پمپی غلیظ با قدرت و فشار زیاد مایعات را از نازل به درون ظرف‌ها انتقال می‌دهد. ولتاژ دستگاه تک فاز ۲۲۰ ولت است. در ساخت این دستگاه استانداردهای سازمان غذا و دارو رعایت شده ‌و طول نقاله آن ۴ متر و از جنس استیل است. ویژگی از ته پرکن این دستگاه مانع کف کردن مایع می‌شود. همچنین این دستگاه دارای قابلیت تنظیم سرعت به وسیله اینورتر و موتور است. امکان تغییر تعداد نازل‌ها با توجه به نیاز مشتری وجود دارد.

 

اجزای تشکیل دهنده پرکن مایعات پمپی

بخش‌های اصلی این دستگاه عبارتند از:

پمپ: نیرویی که مایع را به داخل ظرف پمپاژ می‌ کند، به وسیله پمپ ایجاد می ‌شود. پمپ‌های این دستگاه در انواع مختلفی ساخته می‌شو ند. پمپ‌های پیستونی، دنده‌ای و دیافراگمی از جمله پمپ‌هایی هستند که در دستگاه‌های پرکن مایعات مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

سیستم کنترل: این سیستم با تنظیم سرعت دستگاه حجم مایع را برای تزریق، کنترل می‌کند.

 

نحوه عملکرد دستگاه پرکن مایعات پمپی

دستگاه پرکن مایعات پمپی به صورت اتوماتیک و نیمه اتوماتیک عمل می‌کند. دستگاه اتوماتیک زمان بندی دارد و ظرفیت آن از ۴۵۰ سی سی الی ۲۰ لیتر متغیر است. پر کردن مایعات با ظروف یا بطری‌های مختلف به وسیله این دستگاه امکان پذیر است. برای نمونه، ظرفی با حجم ۵۰۰ سی سی در مدت ۵ ثانیه پر می‌شود و هرچه زمان طولانی‌تر شود، حجم بیشتری از ظروف پر می‌شوند. نحوه عملکرد پرکن پمپی به صورت زیر است:

  • انتقال مایعات از مخزن به پمپ
  • هدایت مایع از پمپ به سیستم کنترل
  • تزریق حجم دقیقی از مایع به داخل ظروف

 

سایر پرکن های قزل صنعت آریا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *